De digitalisering raast als een sneltrein doorheen alle ondernemingen, maar is niet altijd op maat van de bedrijfsvoering. Daarom ontwikkelt Bryo-deelnemer en Jong Voka lid Michael Skrzycki met zijn start-up Rappid op maat gemaakte CRM- en ERP-systemen. “Wij bouwen een centraal digitaal platform waaraan je bestaande systemen kan koppelen, zodat je onderneming op de meest efficiënte en foutloze manier kan werken.”
“Michael, jij kan zaken die veel andere ontwikkelaars niet kunnen”, vertelden IT’ers aan Michael Skrzycki na het zien van zijn werk. Hij was voorlopig enkel actief in bijberoep. “Zo’n reacties geven je wel zelfvertrouwen. Toen een relatief groot project mijn pad kruiste, besloot ik om voltijds ondernemer te worden”, zegt hij.
Dat ondernemerschap kreeg vorm als Rappid, een start-up gespecialiseerd in bedrijfsapplicaties op maat. “Er zijn heel wat ondernemingen die geen software op maat van hun sector vinden. Wij hebben bijvoorbeeld een softwarepakket geschreven voor een hondenfokkerij. Het wetgevend kader voor die activiteiten is verschillend in zowel Wallonië als Vlaanderen. Geen enkele grote software-ontwikkelaar zal dus specifiek voor die markt iets ontwikkelen, omdat die te klein is.”
“Als er noden zijn, kunnen we daar makkelijk op inspelen. Wij zorgen dat de software zich aanpast aan de onderneming en niet omgekeerd.”
Drie maanden na de oplevering van het project veranderde minister van Dierenwelzijn Ben Weyts plots de wetgeving. “We moesten heel wat zaken veranderen. Da’s ons voordeel: als er andere noden zijn, kunnen we daar makkelijker op inspelen. Wij zorgen dat de software zich aanpast aan de onderneming en niet omgekeerd.”
Efficiëntiewinsten
Rappid maakt voor de software op maat gebruik van een platform. “We hebben zelf een database ontwikkeld die ook dienst kan doen als CRM-systeem of ERP-systeem. Daarin verzamelen we alle data van een onderneming, gaande van klantgegevens tot stockbeheer. Vervolgens is het mogelijk om connecties te maken met bestaande platformen of software. De applicatie doet dienst als middleware, het verbindt alle gebruikte digitale tools.”
De aanpak voor een dergelijk project is eenvoudig, legt Michael uit. “Als ik met een klant aan tafel ga zitten, is de vraag simpel. Waar kunnen we efficiëntie-winsten boeken en hoe kunnen we de foutenmarge tot een minimum beperken? Daar staat steeds een kosten-batenanalyse tegenover.”
Gedreven specialisten
Vervolgens zal Rappid een op maat gemaakte applicatie ontwikkelen. Indien nodig betrekt het ook andere specialisten. “Wij spreken de taal van webontwikkelaars of andere IT-specialisten. Wij begrijpen de problemen, brengen die in kaart en kunnen efficiënt communiceren tussen beide partijen. Dat is zowel voor onze partners als de klant een win-win.”
“Soms werk ik aan verbeteringen die voor een klant niet zichtbaar zijn, maar het eindproduct wel sterker maken.”
Michael wil zich in de toekomst meer richten op die totaalprojecten en rekent daarvoor ook op die specialisten. “Ik werk samen met een netwerk van zelfstandigen die ieder hun specialisatie hebben. Als ondernemer hebben ze dezelfde drive als ik. Ze willen trots zijn op hun product. Soms werk ik aan verbeteringen die voor een klant niet zichtbaar zijn, maar het eindproduct wel sterker maken. Daarvoor reken ik ook geen extra kosten aan, ik wil trots kunnen zijn op mijn werk.”