Ben Vandersanden is een bezige en ondernemende bij. Hij zoemt van de ene opleiding naar de andere activiteit en vertaalt dat in twee succesvolle bedrijven. Er is daarbij één constante. Hij is ervan overtuigd dat zakelijk succes afhangt van expertise én transparante communicatie.
Van hotelmanagement naar aluminium vensterbanken
Even een kort overzicht van de gevarieerde loopbaan van Ben Vandersanden. Na een studie hotelmanagement in Maastricht begon hij zijn ondernemerscarrière als zelfstandig verkoper van alle soorten isolatie in de bouw. Hij schoolde zich voortdurend bij, behaalde een postgraduaat energiedeskundige, volgde een opleiding tot isolatie- en ventilatiedeskundige bij Syntra en vervolledigde een opleiding projectontwikkeling. “Door zoveel met techniek bezig te zijn werd dat gaandeweg een echte passie”, vertelt hij. “Ik wou mensen oprecht helpen hun huis zo goed mogelijk te isoleren en richtte daarom mijn eerste bedrijf Geveltec op. Ik isoleerde zoveel buitengevels, kwalitatieve afwerking inclusief, dat ik me vanaf dat moment écht deskundige mocht noemen”, glundert hij.
En toen kwam er een KISS van de juf
Onder de naam KISS bv – Keep it Smart and Simple – startte hij de webshop aluvensterbanken.be op. Onder die naam levert hij aluminium vensterbanken op maat en kleur, zowel aan professionelen als particulieren. “Service bieden en mensen helpen vind ik heel belangrijk”, vertelt Ben. “Ook al bestel je online, je wilt weten dat je met échte mensen te maken hebt. Op die nood aan menselijkheid bied ik een antwoord. Je kan mij supergemakkelijk bereiken, zelfs via WhatsApp. En dat loont. Door vragen correct en duidelijk te beantwoorden voelt mijn klant vertrouwen en komen bestellingen in negen van de tien gevallen binnen. Mijn Google-reviewscore van 4,9/5 toont aan dat mijn klanten ook ambassadeurs zijn.”
Meer en meer aannemers doen een beroep op de technische oplossing van Ben
“Veel aannemers die een aluminium vensterbank nodig hebben, kloppen bij me aan. Dat komt omdat we dé beste technische oplossing aanbieden op het vlak van isolatie en energiebesparing”, legt Ben trots uit. “Met een aluminium vensterbank slaag je erin de koudebruggen volledig weg te werken en voorkom je dat de warmte in de buitenlucht verdwijnt.” Ben heeft nu al veel Nederlandse klanten en ziet het nog groter. “aluvensterbanken.be wordt binnenkort aluvensterbanken.com, met een onderverdeling in .nl en .be. Uiteraard wordt ook de woordenschat aangepast, want Nederlanders hebben het over raamdorpels en waterslagen. Je moet de taal van je klant spreken.”
Nieuw initiatief: De Gevelarchitect
“Vanaf oktober staat onze nieuwe website degevelarchitect.be online”, vertelt Ben. “Dat wordt een radicaal transparant adviesbureau voor alles wat te maken heeft met buitengevel–isolatie. We wilden het anders aanpakken dan de concurrenten en komaf maken met verdoken kosten of piepkleine lettertjes. Geïnteresseerden vinden er alle mogelijke informatie en kunnen zelf heel helder berekenen hoeveel een gevelrenovatie hen kost. Voor een gratis offerte hoef je ons enkel wat foto’s en maten door te spelen. Wil je een plaatsbezoek, energiescan of epc-test, dan rekenen we een vast bedrag aan. Schenkt een klant ons daarna zijn vertrouwen, dan trekken we die prijs uiteraard van de factuur af. Door glasheldere afspraken en open communicatie maken we onze leuze ‘jouw garantie op transparantie’ waar.”
Waarom lid van Jong Voka?
“Ik ben graag lid van Voka want mijn netwerk van mensen op wie ik in volle vertrouwen een beroep kan doen, wordt er een pak groter door”, glimlacht Ben. “Zo heb ik onlangs een verzekering afgesloten bij een Voka-lid en werk ik samen met een medelid-websitebouwer. Ook zij geven mijn naam door aan hun netwerk zodra het woord ‘isolatie’ valt. Lid zijn van Voka is een win, sowieso.”